Pentru a asigura un management solid al comunicării pe tot parcursul unui proiect, ar trebui creat un plan de management al comunicării. Avantajele unui plan de management al comunicațiilor sunt:
- Ajută la eliminarea necesității de a organiza întâlniri inutile pe cărți, economisind atât timp, cât și bani.
- Un cadru scris pe care îl pot face referire atât clientului / părților interesate / echipei. Acest lucru vă poate ajuta în cazul în care este nevoie de mediere – aveți un traseu scris pe hârtie la care puteți face referire. Poate fi, de asemenea, benefic pentru conturile plătibile la referință în cazul în care există lacune în timp urmărite pentru proiect.
- Planul în sine va gestiona așteptările părților interesate de a nu anticipa un proiect finalizat înainte ca livrabilele să fie testate pentru asigurarea calității.
- Punctele în care comunicarea este împărtășită permit ambelor părți interesate să ofere feedback valoros atât asupra procesului de proiect, cât și asupra produsului final și oferă membrilor echipei șansa de a face brainstorming de idei împreună, reducând decalajul dintre cele două grupuri.
- Permite tuturor celor implicați să descopere mai bine riscurile și problemele din timp.
- Comunicarea ajută la gestionarea conflictelor organizaționale.
Comunicarea, în accepţiunea modernă a managementului, reprezintă o componentă vitală a sistemului managerial al oricărei organizaţii. Comunicarea managerială reprezintă o formă de comunicare interumană, un instrument de bază al managerului, cu ajutorul căruia acesta îşi poate exercita atribuţiile manageriale: de planificare, de organizare, de motivare-antrenare, de coordonare, de control-evaluare şi de realizare a obiectivelor propuse. Comunicarea devine astfel o filosofie a managerului şi nu o acţiune mecanică.Resursele strategice ale oricărei organizaţii devin informaţia, cunoaşterea şi creativitatea. De ce comunică un manager ? Comunicarea managerială este legată de funcţiile managementului, de funcţiile comunicării şi de cultura organizaţională. Scopul comunicării manageriale este de a realiza un flux informaţional corect, pertinent şi eficient pe orizontala şi verticala structurii organizaţionale. Comunicarea se realizează după anumite norme profesionale, etice şi morale ce asigură stabilitatea şi funcţionalitatea organizaţiei.
Cea mai cunoscută și mai acceptată definiție a Relațiilor Publice este cea a lui Rex Harlow:
Public relation reprezintă funcția managerială distinctă care ajută la stabilirea și menținerea unor limite reciproce de comunicare, la acceptarea reciprocă și la cooperarea dintre o organizație și publicul ei; ele implică managementul problemelor, ajutându-i pe manageri să fie informați asupra opiniei publice și să răspundă cererilor opiniei publice; ele definesc și accentuează obligațiile managerilor de a anticipa tendințele mediului; ele folosesc ca principale instrumente de lucru cercetarea și comunicarea bazată pe principii etice.
Cu alte cuvinte, public relation reprezintă acel element al mixului promoțional, care se bazează în principal pe comunicarea nonverbală și nonpersonală, care urmărește evaluarea atitudinii publicului, identificarea acelor aspecte care pot să trezească preocuparea consumatorilor și elaborarea unor programe care să atragă înțelegerea și atitudinea favorabilă a publicului față de firmă și produsele ei, informarea potențialilor clienți cu privire la natura și caracteristicile bunurilor, în vederea încurajării clienților să cumpere produsele sau serviciile sale, a investitorilor să cumpere acțiunile sale, precum și cu scopul convingerii acestora de a repeta procesul de cumpărare. Pentru aceasta putem apela la o agentie de comunicare, care ne poate ajuta sa propulsam serviciile noastre si sa ajungem cu ele in fata concurentilor, astfel incat prin calitatea a ceea ce putem oferi lumea sa descopere mai usor ceea ce putem face, sa ajunga mai usor la noi, pentru ca ei pot sa ne ajute afacerea sa prospere. În România, în 1995, s-a înființat Asociația Română de Relații Publice (ARRP) care are ca principal obiectiv promovarea codului deontologic al specialistului în public relation și principiile etice privitoare la activitatea de comunicare agreate prin codurile de la Atena și Lisabona. Succesul oferit de o agentie de public relation, adica relațiile publice este definit de câștigarea și menținerea unei reputații bune și este garantat de principiile eticii deontologice.